De virksomheder, der har fingeren på pulsen i dag, og som virkelig trives og vækster, ved, at det handler om én ting: glade kunder. Rigtig glade kunder.
Nogle tror, at det essentielle i en virksomhed er et godt produkt – men tænk på dig selv, når du handler: hvis medarbejderne i den lokale butik er ugidelige, ikke kan eller vil besvare dine spørgsmål og konstant sender dig videre i systemet, vil du måske være tilbøjelig til at søge over mod den butik, hvor du kan få hurtig hjælp og et smil med på vejen – selv hvis de har præcis samme varer på hylderne.
Det er det, en matrixorganisering kan.
Hvad er en matrixorganisation?
I den traditionelle organisering har man én leder på hvert område, der fordeler ressourcer og beslutter, hvad der skal ske på forskellige planer i virksomheden.
Med en matrixorganisation deles hele virksomheden om ressourcerne, og lederskabet er højere hos alle medarbejdere. Der arbejdes langt mere på tværs – fx kan en leder fra ét område få medarbejdere fra et andet område over på sit projekt, hvis det er det, virksomheden og kunderne får mest ud af. Samtidig oplever kunderne, at flere medarbejdere kan hjælpe dem, da den tværgående og fleksible arbejdsmetode skaber grundlæggende kendskab til hele virksomheden hos hver enkelt medarbejder. Dermed øges kundens følelse af at blive mødt og betjent hurtigt.
En matrixorganisation kræver nogle seje ansatte og ledere – og når den lykkes, er der vækst på alle planer: økonomisk, fagligt og personlighedsmæssigt.
Fordelene ved matrixorganisation
For kunden:
- Bliver set, hørt og forstået
- Får løst sit problem og opfyldt sit behov hurtigt
- Oplever at få det bedste fra deres leverandør
- Bliver trygge ved sin leverandør
- Alt i alt støtter matrixen kundens succes
For virksomheden:
- Tilfredse kunder!
- Kunder, der vil lave mere forretning med jer
- Kunder, der spreder ordet om jeres gode service
- Ledere og medarbejdere får indsigt i og overblik over hele deres arbejdsplads
- Ledere og medarbejdere får indsigt i kundens verden og kan gøre deres arbejde bedre
- En højnet kollegial fællesskabsfølelse, fordi der arbejdes på tværs
- God kommunikation og informationer, der ikke går tabt
- Dybest set er det rigtig sjovt at arbejde i en velfungerende matrixorganisation
Faldgruber
For ledelsen:
- Det kan være angstprovokerende at dele sine medarbejdere med andre ledere
- For ledere med erfaring fra traditionelle organisationer, kræver det tilvænning at kommunikere så hyppigt, som en matrixorganisering forudsætter
- Det kan være svært at måle enkelte afdelingers og medarbejderes succes
- Nogle ledere kan opleve frustration, hvis de ikke får støtte til at indgå i matrixen
For medarbejdere:
- Det kan være svært at måle sin egen succes
- Der kan være udfordringer ved at finde ud af, hvordan tiden bruges bedst
- Beslutninger kan trække ud
For kunderne:
- Ingen – medmindre matrixorganiseringhttps://carlsen-e.dk/ce16/2017/03/21/kundens-skyld-lad-din-matrix-drive-din-innovation/en ikke fungerer ideelt. I så fald kan det have store konsekvenser, da utilfredse medarbejdere og ledere kan smitte af på kunden og skabe usikkerhed
Der er langt flere fordele ved en matrixorganisation, end der er faldgruber – og håndteres organiseringen rigtigt, giver det et enormt personligt og økonomisk overskud for virksomhed, ledere og medarbejdere. Vigtigst af alt: det sætter kunden i centrum og øger tilfredsheden.
I del 2 deler vi, hvordan innovationskraften i virksomheder, der har styr på deres matrixsamarbejde, stiger. Find den hér.
Comments are closed.