‘80% af alle strategiimplementeringer mislykkes’, sagde man i 90’erne. Måske er vi blevet dygtigere, men tallet er stadigvæk højt. Vi mennesker vil gerne bruge os selv og vores evner fuldt ud, men det skal give MENING. Når strategien og måden, den er nedbrudt på, giver mening, er det let for de fleste at give den fuld gas. Men hvis det føles som spild af tid, forsvinder vores engagement – og i sidste ende forsvinder vi også. Derfor skal virksomheder gøre det let at få øje på, hvem de er. Vi skal vide, hvad vi vælger, når vi hopper ombord. Skiltningen er ikke altid tydelig! På hjemmesiden vil alle selvfølgelig gerne tage sig godt ud, og resultatet er en høj grad af enshed.
‘Vi skal skabe ejerskab for strategien’, siges der. Ofte glemmer vi, at kimen til ejerskab lægges allerede ved den mentale kontrakt, der indgås i mødet mellem virksomhed og individ. Hvad vil den her virksomhed? Hvem er de? Hvad vil jeg selv, og passer vi overhovedet sammen? Relationen til en virksomhed er lidt ligesom relationen til et andet menneske; i starten er der en vis grad af ‘jeg vil gerne tage mig godt ud’-energi. Tricket er hurtigt at springe den fase over og vise sig ærligt frem.
Passer virksomhed og ansat sammen?
Engang imellem hører jeg mig selv sige: ‘Den opgave skal jeg nok tage mig af’ og opdager først bagefter, at det slet ikke er en opgave, jeg gider at bruge tid på. Jeg kan ikke li’ opgaven, og det virker i det hele taget meningsløst, at den overhovedet skal udføres. Jeg befinder mig pludselig i en situation, hvor jeg ejer en opgave, jeg ikke gider ha’, og når jeg har det sådan, kan der ske to ting. Enten bliver opgaven aldrig løst, eller også løser jeg den modvilligt, langsomt og dårligt. Det er det, vi derhjemme kalder et ‘fejlkøb’. Hjemme kan vi redde den ved at sælge på loppemarkedet eller smide ud på genbrugsstationen, men på arbejdet bliver et fejlkøb til træghed og manglende implementeringskraft.
For at få implementeringskraften til at sprudle, skal der være autonomi. Strategiarbejdet skal være et positivt valg, jeg træffer, fordi jeg er enig.
Ærlighed hos begge parter
Ærlighed er vigtigt. Som eksempel kan man sige, at der er ikke noget galt i at være en familievirksomhed, der er langsom og grundig, men så skal man ikke lade som om, man er hurtig og smart. Der er heller ikke noget i vejen med at prioritere profit højest, men så skal man ikke lade som om, bæredytig udvikling er det vigtigste. Man kan selvfølgelig godt indbygge i sin strategi, at man vil prøve at forandre sig, men det starter med at være transparent i forhold til den, man er som virksomhed.
Det kan faktisk være en svær opgave som ledelse at finde det ægte og uforfalskede billede. Og der er selvfølgelig mere end ét billede, men hvordan ser vi ud, når der er slukket for kameraerne, og hverken aktionærer eller politikere kigger med? Tør vi vise dét billede i dagligdagen, eller fornægter og undertrykker vi det?
Hvad kan I gøre – nu?
“Hvordan bliver vi ærlige, så vi kan gennemskue, at vi er et match?” spørger I måske. De gode ideer til at blive bedre handler om løbende at stille de rigtige spørgsmål. Her er et par bud:
Lederne skal jævnligt spørge deres ansatte:
- Hvordan oplever du virksomheden?
- Er der sammenhæng mellem det, vi siger, og det vi gør?
- Kan du genkende det, du læser på hjemmesiden?
- Er der nogle steder, vores adfærd halter i forhold til vores værdier?
- Hvad er de gode eksempler, hvor vi virkelig lever op til vores egne idealer?
Alle i virksomheden skal jævnligt spørge sig selv:
- Er strategien overhovedet værd at eje?
- Hvad skaber mening for mig?
- Hvor henter jeg min implementeringskraft?
- Er jeg tilfreds med, hvordan virksomhedens værdier udspiller sig i praksis?
- Er der noget, jeg skal gøre for at skabe et bedre match?
Carlsen&E har igennem mange år hjulpet virksomheder i mange lande til at blive mere succesfulde. Hvis du har lyst til at møde os, er der en mulighed den 11. juni 2018, hvor vi holder en meget involverende workshop om kulturforandringer. Du kan læse mere her.
Comments are closed.